Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-settings.php on line 264

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-settings.php on line 266

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-settings.php on line 267

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-settings.php on line 284

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-includes/cache.php on line 36

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/applemac/public_html/SUB_photoshop/wp-includes/theme.php on line 540
Photoshop návod, tutoriály » » Adobe Photoshop - návod (5) iPad a iPhone Zelená vopice KolikJe.cz MapyEvropy.cz Mapa světa První pomoc Download Games for Free

Adobe Photoshop - návod (5)

Páté pokračování návodu pro Adobe Photoshop seznámí začátečníky s nástroji pro retuš a úpravy fotografií, vybarvováním a používáním přechodů a dalšími technikami.

Retuš a úpravy


Všechny dnes zmíněné nástroje se využívají zejména k retušování a upravování fotografií, opět se tedy vracíme k bitmapové grafice. Jedná se konkrétně o tyto: rozostření, zostření, rozmazání (všechny pod jednou ikonou) a zesvětlení, ztmavení, houba (opět pod jedinou ikonou).

Jejich smysl je myslím patrný už z názvu a nejlepší způsob jak se s nimi naučit zacházet (ovládají se stejně jako štětec nebo guma) je vyzkoušet si je. Vzhledem k tomu, že nenabízejí mnoho možností “ladění”, tak zde uvedu jen stručný popis každého z nich:

Nástroj rozostření - v podstatě se jedná o lokální podobu filtru Gaussovské rozostření, v panelu voleb lze vybírat velikost stopy, to ostatně u každého z následujících nástrojů - lze tedy volit i stopy velice netradiční, Photoshop jich nabízí nepřeberné množství; dále volíme režim a sílu účinku.

Nástroj zostření - opět lokální verze, tentokrát filtru… no ano, zostření; volby jsou stejné jako u rozostření, s trochou zkušeností lze obrázky rozostřené předchozím nástrojem znovu doostřit pomocí tohoto, ale výsledek nemusí být vždy úplně perfektní, navíc to trvá dost dlouho; je nutné vyvažovat režim nástroje a sílu, nelze stále praktikovat 50% účinnost v režimu “normální”, však si zkuste co to s vaším obrázkem udělá; volby se liší s každým typem obrázku - světlý/tmavý, různá sytost barev, atd.

Nástroj rozmazání - prosím neplést s rozostřením, rozmazání je úplně něco jiného, efekt je trochu podobný jako když hrábnete prstem do temperami právě namalovaného obrazu; těžko přesně říct k čemu může tento nástroj sloužit, možností je skutečně nepřeberné množství - třebas vytváření takovýchto snových obrázků:

Všechny najednou pak lze užít k retušování fotografií, tady nám do květu omylem vlezl jakýsi kus hmyzu, takže pryč s ním:

Této úpravy můžeme docílit kombinací výše zmíněných nástrojů s nástrojem štětec.

Nástroj zesvětlení - zde si vyberete rozsah (světla, střední tóny, stíny), to podle té části fotografie/obrázku, na kterou chcete působit a míru expozice

Nástroj ztmavení - stejné volby jako u zesvětlení, jenže dělá opak

Nástroj houba - Ovlivňuje sytost barev; s její pomocí lze například takto upravovat fotografie:

Jak na to? Zvolíme nástroj houba, hustota 100%, režim snížit sytost a celý obrázek takto “vybarvíme”. Pak zvolíme nástroj zesvětlení, rozsah střední tóny, expozice 100% a opět celý obrázek vybarvíme.

Vybarvování a barevné přechody

Nyní přichází na řadu o něco kreativnější část dnešní kapitoly. Seznámíme se s nástroji plechovka barvy a přechod.

Plechovka barvy slouží k rychlé výplni obrázku nebo jeho části danou barvu nebo vzorkem. Využívá se zejména v kombinaci s nástroji výběr a kouzelná hůlka, kupříkladu k vybarvování grafických návrhů. Hodí se také při úpravě vektorových obrázků, které většinou obsahují rozsáhlé plochy stejné barvy. Díky kombinaci nástroje výběr a plechovka barvy lze také rovnou rychle vytvářet jednoduchá grafická dílka jako je například toto:

Využijeme přitom ale vlastně všech nástrojů, o kterých jsme doposud mluvili. Jaký je tedy postup?

1. Vytvoříme nový obrázek (Soubor - Nový nebo stisk CTRL+N) a velikost zadáme 300 x 300 obrazových bodů.

2. Nástrojem plechovka barvy vybarvíme vrstvu Pozadí světle modrou barvou. Vytvoříme novou vrstvu. Zvolíme nástroj obdélníkový výběr a vybereme přibližně třetinu obrázku. Zvolíme nástroj eliptický výběr, stiskneme SHIFT a na vrchní straně výběr začneme dělat malé ploché elipsy - vlnky. Jakmile jsme u konce, plechovkou barvy vybarvíme vrstvu tmavě modrou barvou.

3. V paletce Vrstvy klikneme na tuto vrstvu pravým tlačítkem a vybereme volbu “duplikovat vrstvu”. Stiskneme CTRL a levým tlačítkem klikneme na záložku nové vrstvu v paletce Vrstvy. Objeví se selekce. Nástrojem plechovka ji vybarvíme mírně tmavší modrou barvou než první vrstvu. Kurzorem se vrátíme do obrázku, vybereme nástroj přesun (nebo stiskneme V) a vrstvu mírně posuneme dolů.

4. Znovu duplikujeme první vrstvu s vlnkami. Klikneme na ni levým tlačítkem, držíme ho a táhneme ji vzhůru - nad tmavší kopii. Kurzorem se vrátíme do obrázku, vybereme nástroj přesun (nebo stiskneme V) a vrstvu mírně posuneme dolů. Stejný proces aplikujeme potom na tmavší vrstvu, dokud se nám nezdá moře dostatečně “vlnité”.

5. Nástrojem zesvětlení (průměr 100 bodů, rozsah světla, expozice 75%) přejedeme svrchní část poslední duplikované vrstvy vlnek. Nástrojem ztmavení (stejné volby) přejedeme dolní část. Moře tak získá dojem jisté plasticity.

6. Klikneme na vrstvu Pozadí, zvolíme nástroje zesvětlení a “obzor” nástrojem zesvětlení také trochu zesvětlíme. Volby nástroje - průměr 100 bodů, rozsah střední tóny, expozice 75%.

7. Racky vytvoříme jednoduše nástrojem eliptický výběr. V nové vrstvě vytvoříme elipsu, poté v panelu voleb nástroje zvolíme “odečíst od výběr” a vykousneme jí tak, aby vzniklo jedno křídlo. Plechovkou bíle barvy ho vybarvíme. Podobným způsobem vytvoříme druhé křídlo (ať již ve stejné či v nové vrstvě).

8. Mráčky vytvoříme podobným způsobem, jen místo “odečíst výběr” přepneme na “přidat k výběru” (nebo prostě držíme SHIFT). Pak vybereme nástroj ztmavení (velikost 18, rozsah světla, expozice 15%) a okraje, případně i vnitřek, mírně ztmavíme, čímž opět získáme plastické mraky.

9. Slunce i ostrov jsou jednoduché úkony a ploutev ryby i palmu dotvoříme pomocí nástroje pero. Samozřejmě můžete popustit uzdu své fantazie a vydat se úplně jiným směrem… třeba do zimních krajin (iglů na vrcholku ledovce… apod.).

Vždy když použijete nástroj výběr lze vytvořenou selekci vyplnit jistou barvou či vzorkem. Obě tyto volby naleznete v panelu voleb nástroje. Vedle nich tam najdeme také volbu režimu, krytí (průhlednost), toleranci a několik dalších možností. Tolerance značí příbuznost barvy jednotlivých sousedících obrazových bodů (pixelů). Zvolíte-li nízkou toleranci, vyplní se pouze ty body, které mají barvu velmi podobnou, vysoká tolerance naopak značí možnou větší vzájemnou odchylku.

Nástroj přechod je ještě o něco zajímavější a mocnější než plechovka. Opět jej využijeme zejména v kombinaci s výběrem. Nabízí tvorbu neomezeného množství různorodých barevných přechodů. Paletka voleb nástroje je poněkud odlišná od plechovky, ale mají společný režim a krytí. Pět ikonek nalevo značí typ přechodu - lineární (podélný), kruhový, úhlový, zrcadlený a křížový. Nejčastěji se využívají první dva. Nalevo od ikonek se nachází výběr, kde je už připraveno několik desítek různých přechodů rozdělených do kolekcí. Kliknete-li n a zmenšeninu některého přechodu, objeví se okno, ke lze přechody upravovat nebo rovnou vytvářet vlastní podle svého gusta. Váš osobitý jednoduchý přechod ovšem vzniká už v okamžiku, když máte zvoleny dvě různé barvy (popředí a pozadí) a aplikujete tento nástroj na nějaký výběr nebo celou vrstvu.

A k čemu tedy vlastně přechody slouží? Lze je využít například k vytváření 3D efektů, jako v následující jednoduché ukázce:

1. V novém obrázku o rozměrech 300 x 25 vytvoříme přímo na pozadí barevný přechod dvou příbuzných barev, řekněme světle a tmavě fialové. Nejprve tedy zvolíme jednu barvu, poté stiskneme X (nebo klikneme na přehazovací šipku u barev v panelu nástrojů) a zvolíme druhou barvu. Pak vybereme nástroj přechod (lineární), natáhneme jej přes délku obrázku a pustíme.

2. Nástrojem výběr jednoho řádku vybereme svrchní řádek a vybarvíme jej barvou o něco sytější než je světlý horní okraj obrázku. To samé uděláme dole, jen to bude barva o něco tmavší, než je barva dolního konce obrázku. Mělo by vzniknout něco takového:

3. Nakonec vytvoříme novou vrstvu. Aplikujeme výběr jednoho sloupce a plechovkou jej vybarvíme nejprve tmavou barvou z úkonu č.2, potom ho posuneme o 1px doprava a vybarvíme světlejší barvou (opět z č.2). Vrstvu pak můžeme nakopírovat a máme jednoduché menu pro webovou stránku.

Další kapitola nás zavede k poslední sadě nástrojů - lupa, ručička, kapátko a poznámky.

16 komentářů k článku “Adobe Photoshop - návod (5)”

  1. Jirka říká:

    Moc pěkné. Kdy bude další díl?

  2. HDTV říká:

    zhruba za dva týdny

  3. Homie říká:

    Kdy bude další díl?

  4. vilda říká:

    Kdy bude další díl? Od 7.4. uplynuly už 2 měsíce a nic!

  5. lama říká:

    já sem fakt lama, to s tou velrybou sem se zasekl už u třetího bodu, páč sem naprostej začátečník

  6. vorpax říká:

    Nejde mi odmazat část obrázku jako v případě toho hmyzu na květině :( Vypadá to vždycky mizerně :(

  7. HELP říká:

    a ako treba urobiť mihálnice?????????????????????????????????????? plosím píšte na mail plosííííííííííííííím

  8. kochanski říká:

    Muhehehe, mám to. Sice to není tak pěkný, jako od autora, ale ledacos jsem při tvorbě pochopila:) http://herberg.kvalitne.cz/velryba.png
    Velký dík autorovi stránek!!!

  9. Moni říká:

    Ahoj, mám photoshop cs4 a nevím jak mám sladit dvě fotky do sebe, aby se překrývaly a prosvítali. Nemůžu to nikde najít, prosím pomůže mi někdo? Předem děkuji

  10. SiMuShKaaa říká:

    Achjo,ty návody jsou super,ale pochopila jsem jen málo co z této lekce a hlavně teďkom tu poslední tvorbu toho 3D řádku nebo co! :-) Nechce mi to ztmavnout ten vybraný řádek,dělala sjem to několikrát a pořád nic,achjo a to už to vypadalo tak nadějně! :-(

  11. SiMuShKaaa říká:

    No akdyž jsem na to přišla,tak teď nechápu,jak se to posunuje přesně o 1px! :-( Prosím poraďte mi prosíM! :-(

  12. SiMuShKaaa říká:

    To moje vůbec nevypadá,jako na tom posledním obrázku,už jsem možná na všechno přišla,ale když jsem si zvolila úplně tmavě modrou,tak mi to udělalo,strašně světlí a pak u toho 3.kroku,když jsem vytvořila tu novou vrstvu,tak jsem to až potom měla tmavé,jako vy!A ty sloupce mi nejdou udělat,tak pěkně!POMOC!!! Co mám dělat? :-( Dyžtak písněte na E-mail děkuju předem! :-(

  13. HDTV říká:

    re: SiMuShKaaa - posun o 1 pixel se provádí šipkama. Když držíš SHIFT plus šipku, posune se to o 10 pixelů

  14. HDTV říká:

    re: Help - dobrý tutoriál na “mihálnice” neboli řasy a vůbec tvorbu oka ve Photoshopu je na grafika.cz

  15. HDTV říká:

    re: Moni - to je jednoduché, stačí si udělat dost veliké plátno, vložit obě fotky jako dvě samostatné vrstvy a těm nastavit různou průhlednost a pak je správně napozicovat. nebo je možné použít také nástroj guma se sníženou intenzitou a průhlednost fotky upravit podle libosti.

  16. clobo říká:

    zdravim.chcem sa spytat ako mozem z obycajnej fotky tvare spravit tvar ktora vystupuje zo tmy…som zaciatocnik tak ocakavam odpovede ktore budu vysvetlene velmi jednoducho :) za pochopenie dakujem

Zanechte komentář